icon-search

Autisme bukan penghalang menjadi seniman

Autisme bukan penghalang menjadi seniman

Sempena Hari Autisme Sedunia, BASKL ingin ketengahkan sebuah komuniti seniman yang cukup hebat dan mampu memberi inspirasi buat seluruh lapisan masyarakat

Oleh SHAFIQUE DANIAL JOHARI

Autisme merupakan keadaan di mana seseorang itu mempunyai masalah perkembangan dan membuatkan kemahiran lisan, penulisan dan interaksi mereka terganggu. Namun begitu, dengan kewujudan teknologi alaf baharu dan kepakaran kesihatan yang serba canggih pada hari ini, autisme tidak lagi dilihat sebagai sebuah kecacatan, malah seseorang yang menghidap autisme juga mampu bersaing dengan insan yang sihat fizikal dan mentalnya. 

Pada hari ini, seorang pelukis yang mempunyai autisme juga mampu untuk menghasilkan karya seni yang cukup hebat dan mampu terjual pada kadar yang mungkin lebih tinggi daripada seorang karyawan biasa. Sebenarnya autisme mahupun tidak, kemahiran dalam bidang seni pasti dapat dikuasai jika menumpukan sepenuh perhatian dalam apa yang cuba dikecapi. Apatah lagi apabila menjadi karyawan autisme, memang cukup luar biasa keupayaan untuk menguasai bidang seni ini. Ini telah terbukti apabila tiga orang sahabat iaitu Izzati, Haziq dan juga Maria yang merupakan tiga orang seniman autisme mampu untuk menjadi seorang artis yang berjaya sehingga karya mereka mendapat perhatian ramai.

Sebuah kolektif seni yang telah terbina ini menamakan diri mereka sebagai “We & I Art” dan pada asalnya telah ditubuhkan oleh seorang ibu yang cukup berdedikasi dalam memberikan yang terbaik buat anaknya yang merupakan seorang anak autisme. Antara orang kuat yang lain pula adalah Armani Shahrin yang merupakan kakak kepada Izzati. “Jika anda tanya pada ibu saya Puan Zuraini Anuar, dia akan kata We & I Art ini merupakan sebuah hadiah harijadi buat Izzati,” kongsi Armani kepada penulis BASKL. Apa yang mungkin tidak ramai ketahui, We & I Art ini merupakan sebuah projek gabungan keluarga yang mempunyai anak-anak autisme. Huruf “I” di dalam We & I Art pula merujuk kepada perkataan inklusif.

Baca artikel selengkapnya di : https://baskl.com.my/autisme-bukan-penghalang-menjadi-seniman/



Older post Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping